Thursday, September 8, 2011

Kunjungan pertama di pusara anakanda

Raya tahun ni Ummi cekalkan hati untuk melawat pusara anakanda tersayang..inilah kali pertama Ummi melawat anakanda yang dikasihi..bukannya Ummi lupa, tapi Ummi belum ada kekuatan untuk menatap pusara mu sayang..tp kali ini Ummi bertekad..Ummi cekalkan hati untuk melawat anakanda..

Pada pg syawal selepas solat sunat hari raya, Ummi, abah dan adik zharief berkunjung ke pusara Harris..orang sgt la ramai..Ummi mengekori abah yg mendukung zharief menuju ke pusara Harris yang sedang menunggu ketibaan Ummi nya yg tidak pernah berkunjung sebelum ni..mesti Harris berasa gembira kerana mendapat kunjungan dari Umminya..

Bila tiba di pusara Harris, Ummi seakan-akan tidak percaya..pusaranya tidak seperti pusara bayi yang berumur 1 tahun 3 bulan..Ummi anggarkan seperti pusara budak2 yang sudah bersekolah rendah..agak panjang..berkali-kali Ummi bertanya pada abah..betul ke ini pusara Harris..abah mengiyakan..

pusara Harris (batu nesan yg bulat biru)


tanah perkuburan di sini tidak boleh ditulis nama atau ditanda dengan apa2 perhiasan..sekadar batu nesan sebagai tanda dan ahli keluarga perlu mengingati tempat perkuburan keluarga masing-masing..



Ummi tgk pusara anakanda agak bersih..batu nesan warna biru terpacak kaku..Ummi duduk sambil membersihkan serba sedikit kawasan tersebut..walau ditahan mcmmana pun..airmata tetap jatuh..Ummi tau anak Ummi sedang bergembira di syurga...tunggu kedatangan Ummi dan abah yer...airmata mmg tidak dapat dibendung lg..Ummi menangis sambil memegang batu nesan yg nampak masih baru...Ummi redha diatas pemergianmu sayang..

5 comments:

  1. Hati ibu sy sgt tersentuh dgn n3 ini.. moga ummi terus tabah.. alfatehah utknya..

    ReplyDelete
  2. sayu dgr cete akak...tabahkan hati yer kak.. =)al-fatihah tuk arwah baby harris..

    ReplyDelete
  3. sebak akak membaca entry ni....tak dapat bygkan kesedihanmu....alfatehah

    ReplyDelete