Thursday, August 26, 2010

Kronologi kelahiran Putera kedua part 1

Alhamdulillah..Ummi telah selamat melahirkan adik..Ummi pun x sangka sebenarnya..
pada yg nak tau citer camni...
Pada 21/08/2010 iaitu pada hari sabtu..Ummi pegi check up mcm biasa di An-nur..Ummi dan abah bercadang untuk membeli sedikit lagi persiapan(pampers newborn, set bersalin..dll) untuk menyambut kedatangan adik selepas check up nanti...mcm2 plan dah dlm fikiran Ummi pada hjg minggu ni..Pada hari tersebut Dr. Fatimah tiada dan diganti dengan Dr.Anita..
Bila tiba giliran Ummi..tetiba Ummi rasa sejuk je tgn..hati rasa berdebar2 jer..Tak tau naper..Alhamdulillah bp, urin normal..berat Ummi cuma naik 100g..semasa scan, Dr.Anita beritahu berat baby 2.8kg..isk..Ummi pelik gak bila berat adik statik jer dari mingu lps..Satu berita yg mengejutkan Ummi bila Dr. Anita bgtau bahawa air ketuban yg tinggal amat sedikit...sgt membahayakan adik..Dr. Anita bertanyakan Ummi adakah Ummi skrg makin kerap kena braxton hicks?Mmg betul tekaan Dr. Anita..Braxton Hicks skrg boleh dikatakan setiap 10 minit..tp Ummi xde la rasa sakit sgt..kesakitan tu berkala dan tidak bertambah...Ummi perlu membuat ujian CTG..setelah ujian CTG selesai, Dr.Anita terkejut melihat contraction yg tertera di graf..ni dah mcm contraction nak bersalin...erk..tp Ummi xde plak rasa sakit..alhamdulillah jantung adik normal...Dr. Anita terus suruh Ummi masuk wad dan akan diinduce pada hari ni jugak..Ummi dan abah terkejut sesangat..Kami masih blom prepare apa2..Ummi minta kebenaran Dr untuk balik ke kg kerana ingin bersalin di sana..Dr. membuat surat rujukan dan Ummi dan abah perlu bertolak balik skrg...Balik dr check up..Ummi terus packing brg2 dan kemas umah...pkul 3pm kami bertolak balik ke Kelantan..
Ummi dan abah sampai di kg pada pkul 11pm..mulanya ingin terus ke hospital..tp dah tgh mlm..esok jer la ke hospital..lgpun adik masih bergerak aktif di dalam perut..
Keesokannya Ummi meminta bidan kg dtg berurut kerana rasa lenguh2 badan yg amat..Bidan bgtau yg Ummi lmbt lg nak bersalin dr firasat dia...mungkin lg 2 @ 3 minggu lg..
Selepas berurut..Ummi dan abah terus ke Pusat Perubatan An-Nisa', Kota Bharu..Kami bertemu Dr.Roseliza..rupa2nya..Dr. Fatimah adalah senior Dr.Roseliza..setelah scan dibuat..memang betul air ketuban dah berkurangan..Ummi pun tidak tahu mcm mana air ketuban boleh kurang..sedangkan checkup minggu sebelumnya semuanya normal..

*bersambung.....

No comments:

Post a Comment